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Centro de Investigação do Núcleo de Estudos e Intervenção Cognitivo-Comportamental

Montreal Cognitive Assessment – Versão portuguesa

Title of the Portuguese version: Montreal Cognitive Assessment – Versão portuguesa
Authors and date of the Portuguese version: 
- Sandra Freitas, Mário R. Simões, Isabel Santana, Cristina Martins, & Ziad Nasreddine.MoCA 7.3.  Forma alternativa. Versão portuguesa [MoCA 7.3. Alternative version. Portuguese version]. 2013  
- Sandra Freitas, Mário R. Simões, Isabel Santana, Cristina Martins, & Ziad Nasreddine. MoCA 7.2.  Forma Alternativa.[MoCA 7.2. Alternative version. Portuguese version]. 2013
- Mário R. Simões, Sandra Freitas, Isabel Santana, Horácio Firmino, Cristina Martins, Ziad Nasreddine & Manuela Vilar. MoCA. Versão final portuguesa [MoCA 7.1. Portuguese final version]. 2008
- Mário R. Simões, & Horácio Firmino. MoCA. Versão experimental portuguesa [MoCA 7.1. Portuguese experimental version]. 2006
Title of the original version: Montreal Cognitive Assessment (MoCA)
Authors and date of the original version: Nasreddine, Z., Phillips, N. A., Bédirian, V., Charbonneau, S., Whitehead, V., Collin, I., …, & Chertkow, H., 2005
Items and dimensions assessed: O MoCA (7.1, 7.2 e 7.3; Nasreddine et al., 2005, Simões et al., 2008, Freitas et al., 2013a, Freitas et al., 2013b) é um teste de avaliação cognitiva breve, especificamente desenvolvido para a avaliação das formas mais ligeiras de declínio cognitivo, que fornece uma medida rápida do estado cognitivo global dos indivíduos. O MoCA avalia uma ampla gama de domínios cognitivos, tais como: Funções Executivas; Capacidade Visuoespacial; Memória a Curto Prazo; Linguagem; Atenção, Concentração e Memória de Trabalho; e Orientação Temporal e Espacial. As Funções Executivas (4 pontos) são avaliadas através de uma tarefa de alternância adaptada do Trail Making Test B, de uma tarefa de fluência fonémica e de duas tarefas de abstração verbal. A Capacidade Visuoespacial (4 pontos) é examinada através da cópia de um desenho geométrico tridimensional e da tarefa do desenho do relógio (contorno, números e ponteiros). AMemória a Curto Prazo (5 pontos) é avaliada através de uma tarefa de evocação diferida de cinco palavras previamente aprendidas (5 minutos) em dois ensaios. ALinguagem (6 pontos) é testada pela nomeação de três animais pouco familiares, pela repetição exata de duas frases sintaticamente complexas e pela tarefa de fluência fonémica (acima referida). A Atenção, Concentração e Memória de Trabalho (6 pontos) avalia-se através de uma sequência de dígitos no sentido direto e inverso, uma tarefa de atenção sustentada e uma tarefa de subtração em série. Por fim, a Orientação Temporal (4 pontos) é examinada perguntando ao sujeito o dia do mês, o mês, o ano e o dia da semana; enquanto a Orientação Espacial (2 pontos) é testada pelas perguntas sobre em que lugar e localidade estamos. O MoCA é um teste de uma página em formato papel e lápis cuja administração requer aproximadamente 10 a 15 minutos. O manual disponibiliza instruções explícitas para a administração dos itens e um sistema de cotação objetivamente definido. A pontuação do MoCA é calculada pela soma dos pontos das tarefas completas com sucesso, numa amplitude de 0 a 30 pontos com pontuações mais elevadas a indicarem melhor desempenho cognitivo. 
[The MoCA (7.1, 7.2 e 7.3; Nasreddine et al., 2005, Simões et al., 2008, Freitas et al., 2013a, Freitas et al., 2013b) is a brief cognitive screening instrument, specifically developed for the evaluation of milder forms of cognitive impairment, which providesa quick measure of individual’s global cognitive state. The MoCA covers a wide range of cognitive domains such as Executive Functions; Visuospatial Abilities; Short-termMemory; Language; Attention, Concentration, Working Memory; and Temporal andSpatial Orientation. The Executive Functions (4 points) are evaluated by an alternation task adapted from the Trail Making B task, a phonemic fluency task, and a two verbal abstraction tasks. The Visuospatial Skills (4 points) are assessed using a three-dimensional geometrical drawing copy and a clock-drawing task (contour, numbers and hands). The Short-term Memory (5 points) is tested by a delayed recall of the five words previously learned (5 minutes) in two trials. The Language (6 points) is tested by naming three low-familiarity animals, repeating exactly two syntactically complex sentences, and by the phonemic fluency task (above mentioned). The Attention, Concentration, and Working Memory (6 points) are assessed using digits forward and backward, a sustained attention task, and a serial subtraction task. Finally, the Time Orientation (4 points) is tested by asking the subject the date, month, year, and day; while the Space Orientation(2 points) is tested by asking the subject in what place and city they are in. The MoCA is a one-page test with paper-and-pencil format that requires approximately 10 to 15 minutes to administer. The manual provides explicit instructions for items administration and an objectively defined scoring system. The MoCA score is derived by adding the points of each successfully completed task, in a range from 0 to 30 points, with higher scores indicating better cognitive performance]

Bibliographic references of the Portuguese and the original versions:

- Freitas, S., Prieto, G., Simões, M., & Santana, I. (submitted). Scaling cognitive domains of the Montreal Cognitive Assessment (MoCA): An analysis using the Partial Credit Model.
- Freitas, S., Simões, M.R., Alves, L., & Santana, I. (2014, in press). Montreal Cognitive Assessment (MoCA). In Mário R. Simões, Isabel Santana, & Grupo de Estudos de Envelhecimento Cerebral e Demência (GEECD) (Eds.), Escalas e Testes na demência(3ª ed.; pp. 18-25). Lisboa: Novartis.
- Freitas, S., Prieto, G., Simões, M., & Santana, I. (2014). Psychometric properties of the Montreal Cognitive Assessment (MoCA): An analysis using the Rasch model. The Clinical Neuropsychologist, 28(1), 65-83. [DOI:10.1080/13854046.2013.870231]
- Freitas, S., Simões, M. R., & Santana, I. (2014). Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Pontos de corte no Défice Cognitivo Ligeiro, Doença de Alzheimer, Demência Frontotemporal e Demência Vascular [Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Cut offs in Mild Cognitive Impairment, Alzheimer's Disease, Frontotemporal Dementia and Vascular Dementia]. Sinapse,14(1), 18-30.
- Freitas, S., Simões, M. R., & Santana, I. (2014). Montreal Cognitive Assessment(MoCA). In L. S. Almeida, M. R. Simões, & M. M. Gonçalves (Eds.), Instrumentos e contextos de avaliação psicológica (Vol. II; pp. 253-282). Coimbra: Almedina Edições. ISBN 978-972-40-5297-7
- Freitas, S., Simões, M. R., Alves, L. & Santana, I. (2013). Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Validation study for Mild Cognitive Impairment and Alzheimer´s Disease. Alzheimer Disease & Associated Disorders, 21(1), 37-43. doi: 10.1097/WAD.0b013e3182420bfe.
- Freitas, S., Alves, L., Simões, M.R., & Santana, I. (2013). Importância do rastreio cognitivo na população idosa [The importance of the elderly cognitive screening].Revista E-Psi3(1), 4-24. [ISSN 2182-7591]
- Freitas, S., Simões, M. R., Alves, L. & Santana, I. (2012). Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Influence of sociodemographic and health variables. Archives of Clinical Neuropsychology, 27(2), 165-175. [doi: 10.1093/arclin/acr116]
- Freitas, S., Simões, M. R., Alves, L., Duro, D., & Santana, I. (2012). Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Validation study for Frontotemporal Dementia.Journal of Geriatric Psychiatry and Neurology, 25(3), 146-154. [doi:10.1177/0891988712455235]
- Freitas, S., Simões, M. R., Alves, L., Vicente, M., & Santana, I. (2012). Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Validation study for Vascular Dementia. Journal of the International Neuropsychological Society, 18(6), 1031-1040. [doi:10.1017/S135561771200077X].
- Freitas, S., Simões, M. R., Marôco, J., Alves, L., & Santana, I. (2012). Construct validity of the Montreal Cognitive Assessment (MoCA). Journal of the International Neuropsychological Society, 18(1), 242-250. [doi:http://dx.doi.org/10.1017/S1355617711001573]
- Freitas, S., Simões, M. R., Alves, L. & Santana, I. (2011). Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Normative study for the Portuguese population. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 33(9), 989-986.[http://dx.doi.org/10.1080/13803395.2011.589374]
- Duro, D., Simões, M. R., Ponciano, E., & Santana, I. (2010).Validation studies of the portuguese experimental version of Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Confirmatory factor analysis. Journal of Neurology, 257 (5), 728-734. doi: 10.1007/s00415-009-5399-5.
- Freitas, S., Simões, M. R., Martins, C., Vilar, M., & Santana, I. (2010). Estudos de adaptação do Montreal Cognitive Assessment(MoCA) para a população portuguesa [Montreal CognitiveAssessment (MoCA): Adaptation studies for Portuguese population].Avaliação Psicológica, 9(3), 345-357. [versão ISSN 1677-0471;http://pepsic.bvsalud.org/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1677-04712010000300002]
- Duro, D., Ponciano, E., Santana, I., Simões, M.R. (2008). Estudos de validação com a versão experimental portuguesa do Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Resultados no âmbito da análise factorial confirmatória [Validation studies with Portuguese experimental version of the Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Confirmatory factor analysis]. In C. Machado (Ed.), Actas do XII Congresso Internacional “Avaliação Psicológica: Formas e Contextos”[Proceedings XIIInternational Congress "Psychological Assessment: Forms and Contexts"]. Braga: Universidade do Minho. (10 páginas)
- Freitas, S., Simões, M. R., Santana, I., Martins, C., & Nasreddine, Z. (2013a). Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Versão2. Versão portuguesa [Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Alternative version 3. Portuguese version]. Coimbra: Laboratório de Avaliação Psicológica, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade de Coimbra.
- Freitas, S., Simões, M. R., Santana, I., Martins, C. & Nasreddine, Z. (2013b). Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Versão alternativa 3. Versão portuguesa. [Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Alternative version 3. Portuguese version]. Coimbra: Laboratório de Avaliação Psicológica, Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade de Coimbra.
- Nasreddine, Z., Phillips, N. A., Bédirian, V., Charbonneau, S., Whitehead, V., Collin, I., …, & Chertkow, H. (2005). The Montreal Cognitive Assessment, MoCA: A brief screening tool for Mild Cognitive Impairment. American Geriatrics Society, 53(4), 695-699. doi: 10.111/j.1532-5415.2005.53221.x.
- Simões, M. R., Freitas, S., Santana, I., Firmino, H., Martins, C., Nasreddine, Z., & Vilar, M. (2008a). Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Versão portuguesa[Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Portuguese version]. Coimbra, Portugal: Serviço de Avaliação Psicológica da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação da Universidade de Coimbra [Psychological Assessment Department, Faculty of Psychology and Educational Sciences, University of Coimbra].
- Simões, M. R., Freitas, S., Santana, I., Firmino, H., Martins, C., Nasreddine, Z., & Vilar, M. (2008b). Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Manual de Administração e Cotação [Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Manual for administration and scoring]. Laboratório de Avaliação Psicológica da Faculdade de Psicologia e de Ciências da Educação, Universidade de Coimbra.

Postdoctoral Grant: 
- Sandra Cristina Lopes Freitas. Bolseira de Doutoramento da Fundação para a Ciência e Tecnologia (SFRH/BPD/91942/2012). Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Validação das versões alternativas em grupos clínicos com alterações cognitivas e análise da capacidade preditiva de declínio cognitivo [Montreal CognitiveAssessment (MoCA): Validation of alternative versions in clinical groups with cognitive impairment and analysis of the predictive ability to evaluate cognitive decline].Instituição de acolhimento: Centro de Neurociências e Biologia Celular da Universidade de Coimbra. Orientadores/Advisors: Maria Isabel Jacinto Santana (FM-UC) & Mário Manuel Rodrigues Simões (FPCE-UC).

PhD Thesis Completed: 

- Sandra Cristina Lopes Freitas. Bolseira de Doutoramento da Fundação para a Ciência e Tecnologia (SFRH/BD /38019/2007/Psicologia). Estudante de Doutoramento em Psicologia (Neuropsicologia). Faculdade de Psicologia e Ciências da Educação da Universidade de Coimbra. Título: Envelhecimento e Défice Cognitivo: Estudos de Adaptação, Normalização e Validação Clínica do Montreal Cognitive Assessment(MoCA) [Ageing and Cognitive Deficit: Studies in Adaptation, Standardization and Clinical Validation of the Montreal Cognitive Assessment (MoCA), Phd thesis, Neuropsychology]. Orientadores/Advisors: Mário Manuel Rodrigues Simões (FPCE-UC) & Maria Isabel Jacinto Santana (FM-UC). Junho. 2012.

Master Degree Dissertation Completed: 

- Joana Sofia Marques Santiago. Estudos de Validação do Montreal CognitiveAssessment (MoCA) na Esclerose Múltipla: Análise da Equivalência das Versões Alternativas 2 e 3 e Exploração do Perfil de Desempenho Cognitivo [Validation Studies of the Montreal Cognitive Assessment (MoCA) in Multiple Sclerosis: Analysis of Equivalence of Alternate Versions 2 and 3 Exploration of Cognitive Performance Profile, Master of Clinical and Health Psychology/Clinical Psychogerontology].Mestrado Integrado em Psicologia Clínica e da Saúde, sub-especialização em Psicogerontologia Clínica. Orientadores/Advisors: Maria Isabel Jacinto Santana (FM-UC), Mário Manuel Rodrigues Simões (FPCE-UC) e Sandra Cristina Lopes Freitas (CNC, CINEICC).
- Vanessa Alexandra Duarte Costa. Estudo Longitudinal do Montreal Cognitive Assessment (MoCA) no Defeito Cognitivo Ligeiro e na Doença de Alzheimer[Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Longitudinal study in Mild Cognitive Impairment and Alzheimer's Disease; Master of Clinical and Health Psychology/Clinical Psychogerontology]. Mestrado Integrado em Psicologia Clínica e da Saúde, sub-especialização em Psicogerontologia Clínica. Orientadores/Advisors: Maria Isabel Jacinto Santana (FM-UC), Mário Manuel Rodrigues Simões (FPCE-UC) e Prof.ª Doutora Sandra Cristina Lopes Freitas (CNC, CINEICC). Fev. 2014.
- Ana Luísa Geraldes Amaro. Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Estudo de validação numa amostra de adolescentes delinquentes institucionalizados em Centros Educativos [Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Validation study in a sample of institutionalized delinquent adolescents in Educational Centers; Master of Clinical and Health Psychology/Forensic Psychology]. Mestrado Integrado em Psicologia Clínica e da Saúde, sub-especialização em Psicologia Forense. Orientador/Advisor: Mário Manuel Rodrigues Simões. Out. 2013
- Diana Filipa Dias Duro. Avaliação cognitiva breve com o Montreal CognitiveAssessment (MoCA), numa consulta de memória: Características psicométricas e capacidade diagnóstica do instrumento [Brief cognitive assessment with the Montreal Cognitive Assessment (MoCA) in a Clinical memory consultation: Psychometric characteristics and diagnostic capability of the instrument; Master of Clinical and Health Psychology/Clinical Psychogerontology]. Mestrado Integrado em Psicologia Clínica e da Saúde, sub-especialização em Psicogerontologia Clínica. Orientadores/Advisors: Mário Manuel Rodrigues Simões (FPCE-UC) e Maria Isabel Jacinto Santana (FM-UC). 2008.
- Mónica Sofia da Silva Martins. Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Estudos de Validação Estudos em grupos com Défice Cognitivo Ligeiro e Demência [Montreal Cognitive Assessment (MoCA): Validation Studies in groups with Dementia and Mild Cognitive Impairment; Master of Clinical and Health Psychology/Clinical Psychogerontology. Mestrado em Psicologia Clínica e da Saúde, sub-especialização em Psicogerontologia Clínica. Orientador/Advisor: Mário Manuel Rodrigues Simões (FPCE-UC).2007.

Contacts of the Portuguese version Authors: Mário R. Simões (simoesmr@fpce.uc.pt), Sandra Freitas (sandrafreitas0209@gmail.com)