FCDEF

Faculdade de Ciências do Desporto e Educação Física

Projectos em desenvolvimento

Financiados
  • Secular tendency of growth and physical and psychological well-being. Financed by: Regional Government of Azores, Regional Direction of Sports. Research team: Manuel João Coelho e Silva (IR), António José Barata Figueiredo, José Pedro Leitão Ferreira, Cristina Padez, Robert Marion Malina.

• NEAFA FCDEF - Center for the Study of Adapted Physical Activity of FCDEF-UC. Project co-funded by the Foundation Calouste Gulbenkian. 3000 Euros. Coordination: José Pedro Ferreira (IR), Maria João Campos.

• BRAIN DRAIN AND ACADEMIC MOBILITY FROM PORTUGAL TO EUROPE. Financed by: Foundation for Science and Technology [PTDC/IVC-PEC/5049/2012]. Research team: Rui Machado Gomes (IR), Belmiro Cabrito, Henrique Vaz, João Lopes, José Alberto Azevedo Vasconcelos Correia, Tomás Patrocínio, Luís Carvalho, Maria de Lourdes Machado- Taylor, Luisa Cerdeira, Paulo Peixoto, Rui Brites Correia da Silva, one research fellow. Financing: 133.197,00€.
  • Programme ERASMUS + (Regulation EU Nr 1288/2013 of the European Parliament and of the European Council) _Project FITWORK. Financed by: Erasmus + programme. Participant Institutions: Instituto de Biomecáncia de Valencia, University of Coimbra, Eindhoven University of Technology (TU/e), European Network for Workplace Health Promotion, INNEX SRL, KOMAG, Romtens Foundation. Research team: Ana Teixeira (coordinator), Manuel Teixeira Veríssimo, Luís Rama, Carlos Gonçalves, Alain Massart, Maria João Campos.
  • Programme ERASMUS + (Regulation EU Nr 1288/2013 of the European Parliament and of the European Council) _Project EMPATIA. Financed by: Erasmus + programme. Participant Institutions: Università di Roma Foro Italico, Italy; University of Limerick, Ireland; University of Coimbra, Portugal; Institut National du Sport, de l’Expertise et de la Performance (INSEP), France; European Athlete as Student (EAS) Network, Malta; Italian National Olympic Committee (CONI), Italy; European University Sports Association (EUSA) Institute, Slovenia; Sport Ireland Institute, Ireland; Ginásio Clube Figueirense, Portugal. Research team: António Figueiredo (coordinator), Carlos Gonçalves.
  • DEP2015-66069-P, MINECO/FEDER, UE [2015-2018]. Financed by: Ministry of Economy and Competitiveness - Secretary of State for Research, Development and Innovation - Spain. La actividad física y el deporte como potenciadores de estilo de vida saludable: evaluación del comportamiento deportivo desde metodologías no intrusivas. (on development - finishes at 31/12/2018). Hugo Miguel Borges Sarmento. Financing: 39.200€
  • UID/DTP/04213/2016. Financed by: Foundation for Science and Technology. Institutions participants: CIDAF, FCDEF-UC. Financing: 55.800€
  • Efeitos agudos do treinamento aeróbio na enzima dipeptidil peptidase-4: relação com o controle glicêmico pós-prandial em diabéticos do tipo 2 [2016 - Atual]. Financed by: Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico - Auxílio financeiro. Research team: Nuno Manuel Frade de Sousa - Coordenador / Valério Garrone Barauna - Integrante. Financing: R$17500
Protocolados ou acordados
  • Self-esteem, self-confidence and physical self-concept in practitioners and non-practitioners of physical activity with visual disabilities. (in the scope of the Master course of Exercise and health in special populations). Cooperating entities: FCDEF-UC, University of Madrid, Department of Exercise and Health Sciences of the University of Bristol, Department of Sport Sciences of the University of Leeds Metropolitan University, UK. Research team: José Pedro Leitão Ferreira (IR), H.A. Vilagra, C. Dave, K. Douglas.

• Sport and healthy aging: immunosenescence and lifestyles. Sent for financing by: Foundation for Science and Technology [EXPL/DTP-DES/2147/2013]. Research team: Carlos Gonçalves (IR), Ana Teixeira, António J. Figueiredo, Artur Paiva, Humberto Jorge Gonçalves Moreira de Carvalho, Joana Margarida Navalho Gaspar, Luis Rama, Luciele Guerra Minuzzi. Financing: 49.660,00€.
  • Ageing@Coimbra_ “Projecto Envelhecimento ativo saudável e participativo: Efeitos de diferentes programas de exercício físico nos parâmetros imunitários e hormonais de idosos fragilizados”. Participant Institutions: Universidade de Coimbra, Administração Regional de Saúde, Instituto Pedro Nunes, Centro Hospitalar e Universitário de Coimbra e Câmara Municipal de Coimbra. O projecto recebeu uma menção honrosa nos Prémios de Boas Práticas em Envelhecimento Ativo Saudável na Região Centro 2017. Coordenadora: Ana Teixeira