FMUC

Local de trabalho / Work address: IBILI
Telefone / Phone: 239 480 221
E-mail: hmgirao@fmed.uc.pt
Breve descrição da área de investigação:

O GUIC foca-se no estudo dos mecanismos moleculares e celulares envolvidos na degradação, de proteínas no lisossoma, de uma forma dependente de ubiquitina.O GUIC esta também interessado nos mecanismos de regulação da comunicação intercelular, quer directa, via gap junctions, quer indirecta, através de vesículas extracelulares. Num contexto de fisiopatologia, os estudos desenvolvidos pelo GUIC pretendem esclarecer que forma uma resregulação da autofagia e da comunicação intercelular podem contribuir para as doenças cardiovasculares.

Summary of the research area:

The GUIC is focused on the cellular and molecular mechanisms that 1) regulate ubiquitin-dependent lysosomal protein degradation and 2) intercellular communication, either through gap junctions or extracellular vesicles. The GUIC has been particularly focused in understanding how disturbance of proteolysis and intercellular communication contribute to cardiovascular diseases.

Publicações científicas indexadas mais relevantes / Most relevant publications:

Ferreira JV, Soares A, Ramalho JS, Pereira P, Girao H. K63 linked ubiquitin chain formation is a signal for HIF1A degradation by Chaperone-Mediated Autophagy. Sci Reports 2015 (in press). IF: 5.078;

Martins-Marques T, Catarino S, Zuzarte M, Marques C, Matafome P, Pereira P, Girão H. Ischemia-induced autophagy leads to degradation of gap junction protein Connexin43 in cardiomyocytes. Biochem J. 2015, 467:231-45. IF: 4.779;

Ribeiro-Rodrigues T, Catarino S, Marques C, Ferreira J, Marques T, Pereira P, Girao H. AMSH-mediated deubiquitination of Cx43 regulates internalization and degradation of gap junctions, FASEB J 2014, 28:4629-41. IF: 5.480;

Ferreira JV, Fofo H, Bejarano E, Figueira Bento C, Ramalho JS, Girao H, Pereira P. CHIP/STUB1 is required for HIF-1A degradation by Chaperone-Mediated Autophagy. Autophagy 2013,9:1349-1366. IF: 11.423;

Bejarano E, Girao H, Yuste A, Patel B, Marques C, Spray D, Cuervo AM, Pereira P. Autophagy modulates dynamics of connexins at the plasma membrane in an ubiquitin-dependent manner. Mol Biol Cell 2012, 23:2156-69. IF: 5.968.

Grupo de investigação / Research group:

Group of Ubiquitin-depedent proteolysis and Intercellular Communication.

Equipa de investigação / Research team:

Carla Marques (PhD),Maria Joao Pinho (PhD),Steve Catarino (PhD),João Ferreira (PhD),Monica Zuzarte (PhD),Teresa Rodrigues (PhD Student),Tania Marques (PhD Student),Rui Baptista, MD (PhD Student),Ricardo Pereira, MD (PhD Student),Ana Soares (PhD Student),Rita Carvalho (MSc Student),Daniela Almeida (MSc Student), Rita Sa-Ferreira (MSc Student),Rafael Paiva (MSc Student).