FMUC

Gabinete de Apoio à Investigação

Ana Raquel Sarabando Santiago

ARSantiago
Local de trabalho / Work address: Centro de Oftalmologia e Ciências da Visão - IBILI
Telefone / Phone: 239480226
E-mail:  asantiago@fmed.uc.pt

Breve descrição da área de investigação:

Os meus principais interesses científicos centram-se nas doenças degenerativas da retina, nomeadamente retinopatia diabética e glaucoma. Os estudos relacionados com o glaucoma estão focalizados na neurodegeneração/neuroprotecção das células ganglionares da retina. Presentemente, estamos a avaliar o potencial papel protetor da adenosina e do neuropeptídeo Y. Também se está a estudar de que modo a modulação dos sistemas adenosinérgico e NPYnérgico contribuem para o controlo da neuroinflamação mediada pelas células da microglia na retina.

Summary of the research area:

My main research interests focus on retinal degenerative diseases, including diabetic retinopathy and glaucoma. Studies of glaucoma are focused in neurodegeneration / neuroprotection of retinal ganglion cells. We are currently evaluating the potential protective role of adenosine and neuropeptide Y. we are also investigating how the modulation of adenosinergic and NPYnergic systems contribute to the control of neuroinflammation mediated by microglial cells in the retina.

Publicações científicas indexadas mais relevantes / Most relevant publications:

A.R. Santiago, S.C. Rosa, P.F. Santos, A.J. Cristóvão, A.J. Barber and A.F. Ambrósio. Elevated glucose changes the expression of ionotropic glutamate receptor subunits and impairs calcium homeostasis in retinal neural cells. Invest. Ophthalmol. Vis. Sci. 2006, 47:4130-4137. IF: 3,766.

A.R. Santiago, A.J. Cristóvão, P.F. Santos, C.M. Carvalho and A.F. Ambrósio. High glucose induces caspase-independent cell death in retinal neural cells. Neurobiol. Dis. 2007, 25:464-472. IF: 4,377.

A.R. Santiago, J.M. Gaspar, F.I. Baptista, A.J. Cristóvão, P.F. Santos, W. Kamphuis and A.F Ambrósio. Diabetes changes the levels of ionotropic glutamate receptors in the rat retina. Mol. Vis. 2009, 15:1620-1630. IF: 2,464.

João Martins, Miguel Castelo-Branco, Ana Batista, Bárbara Oliveiros, Ana Raquel Santiago, Joana Galvão, Eduarda Fernandes, Félix Carvalho, Cláudia Cavadas and António F. Ambrósio. Effects of 3,4-Methylenedioxymethamphetamine Administration on Retinal Physiology in the Rat. PLoS One. 2011;6(12):e29583. IF: 4,351.

Renato Socodato, Felipe N. Santiago, Camila C. Portugal, Ana F. Domingues, Ana R. Santiago, João B. Relvas, António F. Ambrósio and Roberto Paes-de-Carvalho. Calcium-permeable AMPA Receptors trigger neuronal NOS activation to promote nerve cell death in an Src kinase-dependent fashion. J Bio l Chem. 2012 Nov 9;287(46):38680-94.