PTDC/ASP-SIL/31999/2017

PTDC

Título: POINTERS - Interações nemátode da madeira do pinheiro-árvore hospedeira: à descoberta de alternativas sustentáveis para a gestão da doença da murchidão do pinheiro

Referência: PTDC/ASP-SIL/31999/2017

Código da Operação: POCI-01-0145-FEDER-031999

Acrónimo: POINTERS

Objetivo temático: Reforçar a investigação, o desenvolvimento tecnológico e a inovação

Área Científica: Agriculture, Forestry and Fisheries

Síntese do Projeto: The pinewood nematode (PWN), Bursaphelenchus xylophilus, causal agent of the pine wilt disease (PWD), is considered a threat to forestry ecosystems. Its pathogenicity is not fully elucidated and innovative, holistic strategies are needed to understand the infection process. Proteomics is a powerful tool that can help understanding the metabolic pathways involved in PWN pathogenicity and also in tree resistance. It is known that PWN secreted proteins are crucial for its pathogenicity, but it is important to investigate the PWN secretome in pine species with contrasting susceptibilities and the proteome of infected and elicited trees. The knowledge on elicitors as activators of tree defenses can also contribute to identify metabolic pathways involved in resistance. This multidisciplinary project will shed light into nature and functions of PWN pathogenicity proteins and tree resistance mechanisms, and will develop sustainable and practical elicitor-based strategies for PWD management.

Investigador Responsável na UC: Doutor Luís Miguel Bidarra da Fonseca

Unidade Orgânica UC: FCTUC - DCV

Instituições participantes no Projeto: Universidade de Coimbra (Proponente), Centro de Neurociências e Biologia Celular e Universidade Católica Portuguesa (Parceiros)

Instituição Financiadora: FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia