PTDC/EME-SIS/30446/2017

POCI-01-0145-FEDER-030446

Acrónimo: ATRITO-0

Referência: PTDC/EME-SIS/30446/2017

Objetivo temático: OT 1 - Reforçar a investigação, o desenvolvimento tecnológico e a inovação

Título: Synergy of surface texturing and self lubricating coatings for greener and more energy efficient sliding contacts

Área Científica: Mechanical Engineering

Síntese do Projeto: The main objective of the project is the reduction of the friction in lubricated mechanical contacts through the synergy between adaptive self-lubricant coatings, based on transition metal dichalcogenides, deposited onto textured surfaces. A global decrease of the friction in all lubrication regimes (starving, boundary and mixed) is envisaged, even removing the lubricants additives known as harmful to environment.
Therefore, a significant decrease of fuel consumption with, simultaneously, a cleaner environment will be achieved. For that, theoretical and experimental research groups from the Universities of Coimbra and Minho, among the European leaders on surface modification area, joined an institute of interface with Industry (IPN), a well international known institution on technology transfer, and a manufacturing company of parts for combustion engines (Mahle), for accomplishing successfully this important goal for the society.

Investigador Responsável: Doutor Albano Augusto Cavaleiro Rodrigues de Carvalho

Programa de Financiamento: PT2020 – SAICT –PTDC/ICDT

Instituição Financiadora: FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia

Data de início: 01-06-2018

Data de conclusão: 31-05-2021

Instituições participantes no Projeto: Universidade de Coimbra (proponente)
Universidade do Minho; Instituto Pedro Nunes - Associação para a Inovação e Desenvolvimento em Ciência e Tecnologia; Mahle - Componentes De Motores S.A.

Custo total elegível (EUR): 125.877,67€

Apoio financeiro da UE: 106.996,02€