PTDC/ASP-PLA/29392/2017

PTDC

Título: A new sustainable and integrated system for root-knot nematodes management in tomato crops

Referência: PTDC/ASP-PLA/29392/2017

Código da Operação: POCI-01-0145-FEDER-029392

Acrónimo: BioNem Mulch

Objetivo temático: Reforçar a investigação, o desenvolvimento tecnológico e a inovação

Área Científica: Agriculture, Forestry and Fisheries

Síntese do Projeto: Nematodes of the genus Meloidogyne (root-knot nematodes, RKN) are highly pathogenic with high impact on agricultural areas and few chances of control. Since management strategies, based on synthetic nematicides pose environmental problems, there is scope for the use of natural nematicides. Recently, it was found that naphthoquinones showed high nematicidal activity against Meloidogyne. A new, sustainable and integrated strategy for RKN management, through the use of fully degradable-in-soil bionematicide delivery systems, based on film-coated biodegradable plastic mulches with naphthoquinones, will be developed, leading to a tomato crop protection more eco-friendly. The information gathered will also contribute to improve other economically important horticultural crops. The acquired knowledge and technologies will be transferred to researchers, agro-chemicals companies, farmers, public and private organisms and students.

Investigador Responsável na UC: Doutora Carla Maria Nobre Maleita

Unidade Orgânica UC: Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade de Coimbra

Instituições participantes no Projeto: Universidade de Coimbra (proponente)

Instituição Financiadora: FCT - Fundação para a Ciência e a Tecnologia