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01/11/2025 to 01/11/2025
01/11/2025 to 01/11/2025
Presentation
O curso de formação em "Restauro Ecológico de Rios e Sistemas Costeiros" cobre os aspetos ecológicos relacionados com diversos tipos de sistemas aquáticos: águas doces e sistemas costeiros. Aborda a informação e os métodos essenciais para o desenho de planos de implementação de medidas de restauro ecológico de massas de água. Os conteúdos são lecionados por investigadores com larga experiência na implementação da Diretiva Quadro da Água e responsáveis pelo desenvolvimento de métodos e protocolos oficiais e na sua intercalibração a nível Europeu. Serão cobertos tópicos essenciais à elaboração de projetos de restauro ou ao desenvolvimento de planos de medidas, ligados à hidrologia/hidráulica, biologia ou serviços dos ecossistemas em causa.
Restauro ecológico: Rios e Sistemas Costeiros
Calendarização:
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29 Maio - 2 Junho (horas de contacto: 40h) |
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9-13h00 |
2ª - 29/5 |
3ª - 30/5 |
4ª - 31/5 |
5ª - 1/6 |
6ª – 2//6 |
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1. Introdução ao curso (MJF/JN)
2. História do restauro ecológico em rios e estuários e enquadramento legal (MJF/JN)
3. Planeamento do restauro ecológico. Abordagem baseada no ecossistema (JN) |
5. Drenagem urbana e gestão de cheias (NS)
6. Conectividade fluvial – importância para a ecologia de peixes migradores (BQ) |
8. Gestão de longo-termo e monitorização ecológica de rios sob influência de minas (MG)
9. Técnicas de reabilitação hidromorfológica (RC)
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12. Remediação de rios urbanos com algas e plantas aquáticas (SA)
13. Vegetação ripária: importância e recomendações para o restauro fluvial (FA) |
16. Conservação/restauro e gestão de zonas de alimentação para aves marinhas (VP)
17. Conservação na Antártida (JS) |
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14-18h00 |
4. Modelação ecohidráulica para gestão de caudais. Conceitos e aplicação (RR)
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7. Conectividade fluvial. Visita a passagens para peixes (BQ)
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10. A importância dos cidadãos na conservação e restauro dos ecossistemas (MJF)
11. Restauro e gestão de stocks de peixes marinhos (SS) |
14. Restauro de zonas estuarinas (JJ)
15. Avaliação de Risco Ambiental em áreas portuárias (JJ)
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18. Criação e gestão da área protegida marinha Avencas (SS)
19. Avaliação. Feedback dos participantes. Encerramento. |
Organização:
Maria João Feio (MJF) – Universidade de Coimbra, FCTUC/DCV, MARE/ARNET,
João M. Neto (JN) – Universidade de Coimbra, FCTUC/DCV, MARE/ARNET
Lecturers:
Maria João Feio (MJF) – Universidade de Coimbra, FCTUC/DCV, MARE/ARNET,
João M. Neto (JN) – Universidade de Coimbra, FCTUC/DCV, MARE/ARNET
Rui Rivaes (RR) – Universidade de Lisboa, Faculdade de Ciências de Lisboa, MARE/ARNET
Nuno Simões (NS) – Universidade de Coimbra, FCTUC/DEC, INESC
Bernardo Quintella (BQ) – Universidade de Lisboa, Faculdade de Ciências de Lisboa, MARE/ARNET
Rui Cortes (RC) – Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro
Manuel Graça (MG) - Universidade de Coimbra, FCTUC/DCV, MARE/ARNET
Salomé Almeida (SA) – Universidade de Aveiro, DBio, GeoBioTec
Francisca Aguiar (FA) – Centro de Estudos Florestais e Laboratório Associado TERRA, Instituto Superior de Agronomia, Universidade de Lisboa
Sónia Seixas (SS) – Universidade Aberta, MARE/ARNET
José Juanes (JJ) – Universidade da Cantábria, IH – Instituto de Hidráulica Ambiental
Vitor Paiva (VP) – Universidade de Coimbra, FCTUC/DCV, MARE/ARNET
José Seco (JS) - Universidade de Coimbra, FCTUC/DCV, MARE/ARNET
Tópicos principais:
História do restauro ecológico em rios e estuários e enquadramento legal (MJF/JN)
Planeamento do restauro ecológico. Abordagem baseada no ecosystema (JN)
Modelação ecohidráulica para gestão de caudais. Conceitos e aplicação (RR)
Drenagem urbana e gestão de cheias (NS)
Conectividade fluvial – importância para a ecologia de peixes migradores. Visita a passagens para peixes (BQ)
Gestão de longo-termo e monitorização ecológica de rios sob influência de minas (MG)
Técnicas de reabilitação hidromorfológica fluvial (RC)
Restauro e gestão de stocks de peixes marinhos (SS)
Criação e gestão da área protegida marinha Avencas (SS)
Remediação de rios urbanos com algas e plantas aquáticas (SA)
Vegetação ripária: importância e recomendações para o restauro fluvial (FA)
Restauro de zonas estuarinas (JJ)
Avaliação de Risco Ambiental em áreas portuárias (JJ)
Conservação/restauro e gestão de zonas de alimentação para aves marinhas (VP)
Conservação na Antártida (JS)
A importância dos cidadãos na conservação e restauro dos ecossistemas (MJF)
Ecological Restoration: Rivers and Coastal Systems
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29 May - 2 June (contact hours 40h) |
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9-13h00 |
2ª - 29/5 |
3ª - 30/5 |
4ª - 31/5 |
5ª - 1/6 |
6ª – 2//6 |
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1. Introduction to the course (MJF/JN)
2. History of ecological restoration in rivers and estuaries and legal framework (MJF/JN)
3. Planning the ecological restoration. Ecosystem based- approach. (JN) |
5. Urban drainage and flood management (NS)
6. River connectivity - importance on migration fish ecology (BQ) |
8. Long term management and ecological monitoring on streams under mines influence (MG)
9. Techniques for hydromorphological rehabilitation (RC)
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12. Remediation of urban rivers based on algae and aquatic plants (SA)
13. Riparian vegetation: importance and recommendations for river restoration (FA) |
16. Conservation/restoration and management of sea birds foraging areas (VP)
17. Conservation in Antarctica (JS) |
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14-18h00 |
4. Ecohydraulic modeling for flow management. Concepts and modelling (practical lesson). (RR)
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7. River connectivity. Visit to fish passages (BQ)
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10. The importance of citizens in ecosystems restoration and preservation. (MJF)
11. Restoration and management of marine fish stocks (SS) |
14. Restoration in estuarine areas (JJ)
15. Environmental Risk Assessment in harbor areas (JJ)
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18. Creation and management of Avencas marine protected area (SS)
19. Course evaluation. Participants’ feedback. Closing |
Organization:
Maria João Feio (MJF) – Universidade de Coimbra, FCTUC/DCV, MARE/ARNET,
João M. Neto (JN) – Universidade de Coimbra, FCTUC/DCV, MARE/ARNET
Lecturers:
Maria João Feio (MJF) – Universidade de Coimbra, FCTUC/DCV, MARE/ARNET,
João M. Neto (JN) – Universidade de Coimbra, FCTUC/DCV, MARE/ARNET
Rui Rivaes (RR) – Universidade de Lisboa, Faculdade de Ciências de Lisboa, MARE/ARNET
Nuno Simões (NS) – Universidade de Coimbra, FCTUC/DEC, INESC
Bernardo Quintella (BQ) – Universidade de Lisboa, Faculdade de Ciências de Lisboa, MARE/ARNET
Rui Cortes (RC) – Universidade de Trás-os-Montes e Alto Douro
Manuel Graça (MG) - Universidade de Coimbra, FCTUC/DCV, MARE/ARNET
Salomé Almeida (SA) – Universidade de Aveiro, DBio, GeoBioTec
Francisca Aguiar (FA) – Centro de Estudos Florestais e Laboratório Associado TERRA, Instituto Superior de Agronomia, Universidade de Lisboa
Sónia Seixas (SS) – Universidade Aberta, MARE/ARNET
José Juanes (JJ) – Universidade da Cantábria, IH – Instituto de Hidráulica Ambiental
Vitor Paiva (VP) – Universidade de Coimbra, FCTUC/DCV, MARE/ARNET
José Seco (JS) - Universidade de Coimbra, FCTUC/DCV, MARE/ARNET
Main topics:
History of ecological restoration in rivers and estuaries and legal framework (MJF/JN)
Planning the ecological restoration. Ecosystem based- approach (JN)
Ecohydraulic modeling for flow management. Concepts and modelling (practical lesson) (RR)
Urban drainage and flood management (NS)
River connectivity - importance on migration fish ecology and visit to fish passages (BQ)
Long term management and ecological monitoring on streams under mines influence
(MG)
Techniques for river hydromorphological rehabilitation (RC)
Remediation of urban rivers based on algae and aquatic plants (SA)
Riparian vegetation: importance and recommendations for river restoration (FA)
Conservation/restoration and management of sea birds foraging areas (VP)
Conservation in Antarctica (JS)
Restoration and management of marine fish stocks (SS)
Creation and management of Avencas marine protected area (SS)
Restoration in estuarine areas (JJ)
Environmental Risk Assessment in harbor areas (JJ)
The importance of citizens in ecosystems restoration and preservation (MJF)
Objectives
- Update theoretical skills and epistemological knowledge in the field of History and related Social Sciences.
- Deepen essential didactic/learning contents of History.
- To promote scientific updating in the field of History.
- Conceive and guide projects in History didactics.
- Reflect on the place of History in current education and its relationship with society.
Skills to develop
At the end of the course, students should be able to:
- Articulate the syllabus with new practices conducive to the development of historical and citizenship skills.
- Establish a link between the concepts of local and regional history and heritage.
- Deepen knowledge of local history relating them to toponymy, literary excerpts, and heritage manifestations.
- Plan learning experiences to be developed by teachers in their classes.
- Produce useful teaching materials for teaching practice, promoting innovation, creativity and sharing.
- Stimulate the articulation between scientific research and innovation in the teaching of History.
- Contribute to updating and deepening the scientific-pedagogical knowledge of teachers on regional history.
- Know and evaluate the latest research and publications on local history.
- To make known primary sources, updated bibliography and resources that can be used in class.
- Know some institutions dedicated to the promotion of regional history.
- Share experiences and exchange opinions about the pedagogical activity exploring the potential of regional history.
- Select some activities to be applied to students, in the context of the classroom or outside the classroom, based on research in local history and historical cognition
Access conditions
- History teachers in office
- Order of registration
- Any financial benefits that may be granted under the PRR are conditional on candidates holding a Portuguese NIF and residing in Portugal, at the time of the course;
- Trainees who wish to repeat training for which they have not been approved and for which they have already benefited from a scholarship are not eligible for a scholarship;
- Trainees who register in a course or initiative financed by PRR-LFA (Investments RE-C06.i03.03 – Adult Incentive and RE-C06.i04.01 – Impulso Jovens STEAM, opened by Notice 01/PRR/2021), accept that they were aware of the total/partial discount on the price defined for the course, initiative and/or attendance expenses and authorize that it be granted if its attribution is decided under the regulations in force.
Methodology (organization and functioning of the course)
This training action will be organized in the form of a training course, with theoretical sessions, conference mode, complemented with practical application.
The theoretical component is organized in plenary conferences followed by debate.
The theoretical-practical component is organized in field work, with visits and interactions with training resources (documents) that can be used in a school context.
Predominant scientific area
Languages of learning/evaluation
Português
Inglês
Study plan
Promoters
Education Institutes
University of CoimbraOrganic unit(s)
RectorateCentro(s) de investigação
Centro de Ciências do Mar e do Ambiente (MARE)