A realização com sucesso das 7 unidades curriculares confere um diploma de Pós-graduação da UC, desde que admitido em processo de candidatura.
Next edition
01/11/2025 to 01/11/2025
01/11/2025 to 01/11/2025
Presentation
Esta Pós-graduação assenta numa abordagem holística sobre algumas das dinâmicas antropogénicas que ocorrem nos territórios do litoral.
A Pós-graduação em Turismo Costeiro e Marítimo é composta uma uc generalista - Temas de Turismo Costeiro - e por 6 uc’s de especialização:
| Ano | Unidade Curricular | Tipo | Horas de Contacto | ECTS | Diploma de Formação |
2023/24 |
Temas de Turismo Costeiro* | Generalista | 45 |
8 |
Sim |
| Dinâmicas territoriais e gestão de destinos turísticos litorais | Especialização | 35 | 7 | Sim | |
| Turismo, património, cultura e comunidades litorais | Especialização | 35 | 7 | Sim | |
| Alterações climáticas e dinâmicas litorais | Especialização | 35 | 7 | Sim | |
| Lazer, saúde, bem-estar e qualidade de vida | Especialização | 35 | 7 | Sim | |
| “Experience Economy” e estruturação de produtos turísticos | Especialização | 35 | 7 | Sim | |
| COASTAL Boot Camp I3 (Inspiração, Ideação, Implementação) | Especialização | 35 | 7 | Sim |
* A unidade curricular "Temas de Turismo Costeiro" aborda as dinâmicas, desafios e abordagens macro-micro sobre diversas temáticas que impendem sobre os espaços costeiros e marítimos, enquanto contextos de produção e consumo turístico. A conclusão deste curso apresenta-se como um critério preferencial para ingresso na Pós-graduação, desde que sejam cumpridas as condições de ingresso na mesma e de acordo com o número de vagas definidas.
Aos formandos que posteriormente ingressarem na Pós-graduação ser-lhe-á reconhecida esta formação na correspondente unidade curricular da Pós-graduação.
A aprovação em cada uma dessas unidades dará lugar à emissão de um diploma. Só os estudantes que frequentem a Pós-graduação e que realizem, com sucesso, as unidades curriculares que integram o seu plano de estudos terão acesso a um diploma de curso de Pós-graduação.
Calendarização:
Inicio aulas: 30 de setembro 23
Fim aulas: 25 de maio 24
Horário:
Sábados 10:00 - 19:00 (todo a período de formação)
Quintas: 14:00 - 19:00 (de 16 nov. a 18 abril, em acumulação com os sábados)
Objectives
- Update theoretical skills and epistemological knowledge in the field of History and related Social Sciences.
- Deepen essential didactic/learning contents of History.
- To promote scientific updating in the field of History.
- Conceive and guide projects in History didactics.
- Reflect on the place of History in current education and its relationship with society.
Skills to develop
At the end of the course, students should be able to:
- Articulate the syllabus with new practices conducive to the development of historical and citizenship skills.
- Establish a link between the concepts of local and regional history and heritage.
- Deepen knowledge of local history relating them to toponymy, literary excerpts, and heritage manifestations.
- Plan learning experiences to be developed by teachers in their classes.
- Produce useful teaching materials for teaching practice, promoting innovation, creativity and sharing.
- Stimulate the articulation between scientific research and innovation in the teaching of History.
- Contribute to updating and deepening the scientific-pedagogical knowledge of teachers on regional history.
- Know and evaluate the latest research and publications on local history.
- To make known primary sources, updated bibliography and resources that can be used in class.
- Know some institutions dedicated to the promotion of regional history.
- Share experiences and exchange opinions about the pedagogical activity exploring the potential of regional history.
- Select some activities to be applied to students, in the context of the classroom or outside the classroom, based on research in local history and historical cognition
Access conditions
- History teachers in office
- Order of registration
- Any financial benefits that may be granted under the PRR are conditional on candidates holding a Portuguese NIF and residing in Portugal, at the time of the course;
- Trainees who wish to repeat training for which they have not been approved and for which they have already benefited from a scholarship are not eligible for a scholarship;
- Trainees who register in a course or initiative financed by PRR-LFA (Investments RE-C06.i03.03 – Adult Incentive and RE-C06.i04.01 – Impulso Jovens STEAM, opened by Notice 01/PRR/2021), accept that they were aware of the total/partial discount on the price defined for the course, initiative and/or attendance expenses and authorize that it be granted if its attribution is decided under the regulations in force.
Methodology (organization and functioning of the course)
This training action will be organized in the form of a training course, with theoretical sessions, conference mode, complemented with practical application.
The theoretical component is organized in plenary conferences followed by debate.
The theoretical-practical component is organized in field work, with visits and interactions with training resources (documents) that can be used in a school context.
Predominant scientific area
Languages of learning/evaluation
Português
Inglês
Study plan
Promoters
Education Institutes
University of CoimbraOrganic unit(s)
RectorateFaculdade de Letras
Centro(s) de investigação
Centro de Estudos de Geografia e Ordenamento do Território