/ PROJETO PRR_LFA

CNCG Demo Course

Credits
2 ECTS
Duration
35 hours
Vacancies
Regime/Location
In-person
Language(s) of instruction
PortugueseEnglish
Funding
Recovery and Resilience Plan

Next edition

Registration period

01/11/2025 to 01/11/2025

Course duration

01/11/2025 to 01/11/2025

Presentation

O Curso de Verão: "Ferramentas para a Investigação em Ecossistemas Aquáticos" procura sensibilizar e captar o interesse dos estudantes do ensino superior e técnicos do ambiente pelas áreas científicas de ecologia e biologia ligadas aos sistemas aquáticos (rios, estuários, costa e oceano). Especificamente, que possam resultar numa futura integração em linhas de investigação existentes, em reforço de atividades promotoras do desenvolvimento sustentável, da economia do mar e das necessidades sociais, que servem de suporte à tomada de decisão.

Organizadores:

João M. Neto

Maria João Feio

Ana Marta Gonçalves

 

 

Calendário:

17-21 Julho

Manhã

(9.30-13h00)

2ª -17/7 BM: 09:30

3ª -18/7 BM: 10:06

4ª -19/7 BM: 10:39

5ª - 20/7 BM: 11:12

6ª - 21/71 BM: 11:45

1. Introdução ao curso.

- Horário

- Intervalos

- Almoços

- Deslocações

- Avaliação

 

Tema avaliação: “Comunicação de ciência: ecossistemas aquáticos”

 

(10:30- JN, MJF, AMG)

(CAMPUS UC)

4.  Ecologia de aves aquáticas: captura, identificação, seguimento com GPS e recolha de amostras biológica (MA)

 

5. Aquacultura / Peixes

(Figueira Fish)

 

(ESTUÁRIO)

7.  Comunidades biológicas do substrato rochoso intertidal: amostragem e acondicionamento de Macroalgas e Macroinvertebrados

(LP; HV; CG)

 

(PRAIA ROCHOSA)

 

8. Laboratório: Instrumentos e sondas para medição de parâmetros e análises químicas (BC e AB)

 

(MAREFOZ)

10. Ecomuseu do Sal e Salinas

(GS)

 

11. Ecologia estuarina

- Sedimentos

- Coluna Água

- Macroalgas

- Ervas Marinhas

- Invertebrados

- Peixes

(JN)

 

(ESTUÁRIO)

2.  Observação e interpretação das unidades morfo-sedimentares de sistemas costeiros

(JD)

 

3. Lixo marinho: o flagelo do antropoceno

(FB)

 

(PRAIA ARENOSA)

 

 

Trabalho prático: preparação apresentação

 

(Campus UC)

Tarde

(14:30-17h00)

13. Ecossistemas urbanos de água doce: biodiversidade e serviços

(MJF; RC; SS)

 

(CAMPUS UC)

6.  Ecotoxicologia e Biomarcadores como ferramentas de avaliação de fatores de stress ambiental e químico em organismos aquáticos

(AMG)

 

Trabalho prático: preparação apresentação

 

(CAMPUS UC)

9. Processamento laboratorial de material biológico: Macroalgas e Macroinvertebrados

(LP; HV; CG)

 

Trabalho prático: preparação apresentação

 

(CAMPUS UC)

12.  Processamento laboratorial de material biológico: Fitoplâncton e Peixes (CB; FM; LR)

 

Trabalho prático: preparação apresentação

 

(CAMPUS UC)

14. Apresentação trabalhos (para avaliação dos alunos)

 

15. Avaliação do curso pelos alunos

 

(CAMPUS UC)

AB – Ana Bóia; AMG – Ana Marta Gonçalves; BC – Bárbara Camarão; CB – Christina Bassani; CG – Carlos Gonçalves; CS – Catarina Silva; FB – Filipa Bessa; FM – Filipe Martinho; GS – Gilda Saraiva; HV – Helena Veríssimo; JD – Jorge Dinis; JN – João M. Neto; LP – Leonel Pereira; LR – Luís Resende; MA – Miguel Araújo; MJF – Mª João Feio; RC – Raquel Calapez; SS – Sónia Serra.

Obs: Para informações adicionais relativas ao alojamento deverá enviar e-mail para campusff@uc.pt

 

 

 

 

 

 

 

 

Objectives

  1. Update theoretical skills and epistemological knowledge in the field of History and related Social Sciences.
  2. Deepen essential didactic/learning contents of History.
  3. To promote scientific updating in the field of History.
  4. Conceive and guide projects in History didactics.
  5. Reflect on the place of History in current education and its relationship with society.

Skills to develop

At the end of the course, students should be able to:

  1. Articulate the syllabus with new practices conducive to the development of historical and citizenship skills.
  2. Establish a link between the concepts of local and regional history and heritage.
  3. Deepen knowledge of local history relating them to toponymy, literary excerpts, and heritage manifestations.
  4. Plan learning experiences to be developed by teachers in their classes.
  5. Produce useful teaching materials for teaching practice, promoting innovation, creativity and sharing.
  6. Stimulate the articulation between scientific research and innovation in the teaching of History.
  7. Contribute to updating and deepening the scientific-pedagogical knowledge of teachers on regional history.
  8. Know and evaluate the latest research and publications on local history.
  9. To make known primary sources, updated bibliography and resources that can be used in class.
  10. Know some institutions dedicated to the promotion of regional history.
  11. Share experiences and exchange opinions about the pedagogical activity exploring the potential of regional history.
  12. Select some activities to be applied to students, in the context of the classroom or outside the classroom, based on research in local history and historical cognition

Access conditions

  1. History teachers in office
  2. Order of registration
Under Regulation No 1126/2022 for the Attribution of Incentives for the Training of Young People and Adults, published in the DR of November 21, 2022:
  • Any financial benefits that may be granted under the PRR are conditional on candidates holding a Portuguese NIF and residing in Portugal, at the time of the course;
  • Trainees who wish to repeat training for which they have not been approved and for which they have already benefited from a scholarship are not eligible for a scholarship;
  • Trainees who register in a course or initiative financed by PRR-LFA (Investments RE-C06.i03.03 – Adult Incentive and RE-C06.i04.01 – Impulso Jovens STEAM, opened by Notice 01/PRR/2021), accept that they were aware of the total/partial discount on the price defined for the course, initiative and/or attendance expenses and authorize that it be granted if its attribution is decided under the regulations in force.

Methodology (organization and functioning of the course)

This training action will be organized in the form of a training course, with theoretical sessions, conference mode, complemented with practical application.
The theoretical component is organized in plenary conferences followed by debate.
The theoretical-practical component is organized in field work, with visits and interactions with training resources (documents) that can be used in a school context.

Predominant scientific area

Ciências do ambiente

Languages of learning/evaluation

Português

Inglês

Study plan

1 Ferramentas para a investigação de ecossistemas aquáticos

Sensibilizar e captar o interesse de técnicos do ambiente ou alunos do 1º ciclo do ensino suprerior pelas áreas científicas de ecologia e biologia ligadas aos sistemas aquáticos (rios, estuários, costa e oceano). Especificamente, que possam resultar numa futura integração em linhas de investigação existentes, em reforço de atividades promotoras do desenvolvimento sustentável, da economia do mar e das necessidades sociais, que servem de suporte à tomada de decisão.

Promoters

Education Institutes

University of Coimbra

Organic unit(s)

Rectorate

Centro(s) de investigação

Centro de Ciências do Mar e do Ambiente (MARE)
Rede de Investigação Aquática