/ PROJETO PRR_LFA

Postgraduate Program on Journalistic Investigative Collaborations

CCPFC(ACC-122428/23 (Grupos 230 e 520))

Credits
1 ECTS
Duration
27 hours
Vacancies
Regime/Location
In-person
Language(s) of instruction
Portuguese
Funding
Recovery and Resilience Plan

Next edition

Registration period

01/11/2025 to 01/11/2025

Course duration

01/11/2025 to 01/11/2025

Presentation

# New Postgraduate Program on Journalistic Investigative Collaborations

The University of Coimbra is offering a postgraduate program on Journalistic Investigative Collaborations.

Name: Postgraduate Program on Journalistic Investigative Collaborations - IC3

Location: FLUC

Start Date: September 2024 (Fridays)

The more the media industry is engaged in collaborative investigative work, the more visible is the lack of a new generation of journalists specialized in this field.

Therefore UC decided to offer a year long class on investigative collaborations in journalism. In a Lab-like environment, the course is following a hands-on approach, including a series of workshops, guest trainers and a practical project. The program is co-designed together with UC Clara Santos and led by Stefan Candea who has pioneered work in this emerging field, at the intersection of newsrooms and networks that publish collaborative investigations.

Target Audience:

•            Students and young professionals who already have a degree (BA or MA) and want a post-grad degree and hands-on experience on journalistic investigative collaborations;

•            Universities who want to offer their students an international experience;

Total of class hours: 135 + project mentoring

Subsidy from PRR

ECTS: 50

SEATS: 20

Diploma: yes

Language: English

If you are interested in receiving more details and an alert about the registration period for this class, please send an email to IC3@uc.pt.

Objectives

Objetivos do curso:
- Concretizar o propósito dos curricula escolares de Ciências e das aprendizagens essenciais e as competências do PASEO;
- Concretizar o propósito da flexibilidade curricular;
- Concretizar uma formação original básica sobre Botânica;
- Concretizar um projeto a aplicar na Escola.

Skills to develop

Competências a desenvolver pelos/as estudantes:

Privilegiando o contato direto e real com plantas diversas, preferencialmente em contexto de exterior, "Distinção e Evolução dos principais grupos de plantas” consiste numa formação básica sobre Botânica, que deveria ser obrigatória e integrar qualquer Formação de Formadores.
É fulcral o conhecimento das plantas, seres autotróficos dos quais muitos seres vivos, como o Homem, dependem.
As plantas estão à nossa volta, há que conhecer e preservar, mais ainda face aos desafios ambientais da atualidade.


Sumário das Competências Específicas:
- Despertar, informar, ensinar, tomar consciência da importância, conhecimento e interpretação das plantas que nos rodeiam;
- Identificar e distinguir plantas dos principais grupos vegetais;
- Entender e interpretar a evolução das plantas;
- Aplicar conhecimentos em casos de estudo, sobretudo em contexto natural, espaços verdes;
- Aplicar conhecimentos em diferentes abordagens escolares, níveis de escolaridade e necessidades e aprendizagens essenciais.

- Desenvolver a motivação e a criatividade e educar para a sustentabilidade.
- Concretizar um projeto na Escola - nível de escolaridade e tema à escolha do Formando.

Access conditions

Embora apresente conteúdos e exemplos na área das ciências, o curso é dirigido aos Professores e Educadores de todos os graus de ensino e áreas disciplinares. Âmbito específico: Professores/educadores das Ciências Naturais.

PREÇO DO CURSO A SUPORTAR PELO FORMANDO: sem custos na edição atual

(O preço do curso é de 60€ e terá um apoio de 100% do PRR -Projeto Living the Future Academy - na forma de bolsa, em consonância com a tipologia de bolsas prevista no Regulamento para Atribuição de Incentivos à Capacitação de Jovens e Adultos no Âmbito do Projeto Living the Future Academy). 

Under Regulation No 1126/2022 for the Attribution of Incentives for the Training of Young People and Adults, published in the DR of November 21, 2022:
  • Any financial benefits that may be granted under the PRR are conditional on candidates holding a Portuguese NIF and residing in Portugal, at the time of the course;
  • Trainees who wish to repeat training for which they have not been approved and for which they have already benefited from a scholarship are not eligible for a scholarship;
  • Trainees who register in a course or initiative financed by PRR-LFA (Investments RE-C06.i03.03 – Adult Incentive and RE-C06.i04.01 – Impulso Jovens STEAM, opened by Notice 01/PRR/2021), accept that they were aware of the total/partial discount on the price defined for the course, initiative and/or attendance expenses and authorize that it be granted if its attribution is decided under the regulations in force.

Predominant scientific area

Biologia e bioquímica

Languages of learning/evaluation

Português

Study plan

1 Distinção e evolução dos principais grupos vegetais: “A alga que queria ser flor”

Objetivos de Aprendizagem:
- Concretizar o propósito dos curricula escolares de Ciências e das aprendizagens essenciais e as competências do PASEO.
- Concretizar o propósito da flexibilidade curricular.
- Concretizar uma formação original básica sobre Botânica.
- Concretizar um projeto a aplicar na Escola.
Competências Específicas:
- Despertar, informar, ensinar e levar o formando a tomar consciência da importância, conhecimento e interpretação das plantas que nos rodeiam;
- Identificar e distinguir plantas pertencentes aos principais grupos vegetais;
- Entender e interpretar a evolução das plantas;
- Aplicar conhecimentos em casos de estudo, sobretudo em contexto natural, espaços verdes;
- Aplicar conhecimentos em diferentes abordagens escolares, níveis de escolaridade e necessidades e aprendizagens essenciais.
- Desenvolver a motivação e a criatividade e educar para a sustentabilidade.

Bibliography

- Tavares, A.C. (2014). The Alga Who Wanted To Be a Flower – An outdoors IBSE Model on Plants Evolution. Booklet of the 11th International Conference on Hands-on Science. Costa MF, Dorrío BV, Pombo P (Eds.); 2014, 21-25 July; Fábrica Ciência Viva Science Centre, University of Aveiro, Portugal.
- Tavares, A.C. (2017). Metodologia IBSE no ensino-aprendizagem das ciências da natureza: casos de estudo em espaços exteriores à sala de aula. Relatório de Pós-doutoramento. Faculdade de Psicologia e Educação da Universidade Católica do Porto. ISBN: 978-989-20-7654-6.
- Tavares, A.C., Silva, S. & Bettencourt, T. (2015). Advantages of Science Education Outdoors through IBSE Methodology, in Patrick Blessinger, John M. Carfora (ed.) Inquiry-Based Learning for Science, Technology, Engineering, and Math (Stem) Programs: A Conceptual and Practical Resource for Educators (Innovations in Higher Education Teaching and Learning, Volume 4) Emerald Group Publishing Limited, pp.151-169.

Promoters

Education Institutes

University of Coimbra

Organic unit(s)

Rectorate