Jean Monnet Lecture | Russia’s Disappearing Women Soldiers

10 dezembro
Jenny Mathers

No dia 10 de dezembro, às 17h30 (hora de Lisboa) realiza-se, via zoom, um seminário no âmbito do Centro de Excelência Jean Monnet.

Jenny Mathers, Senior Lecturer at the Department of International Politics of Aberystwyth University, é a oradora convidada desta “Jean Monnet Lecture” onde abordará o tema “Russia’s Disappearing Women Soldiers”.

Zoom link: https://videoconf-colibri.zoom.us/j/83741214072

Meeting ID: 837 4121 4072

____________________________________________________________________

Russia’s Disappearing Women Soldiers

Like many other militaries around the world, the Russian armed forces saw a rise in the number of women joining the ranks in the late 20th century. But in a dramatic reversal of this worldwide trend, the presence of military women in Russia has been shrinking in recent years. Why is Russia different? This lecture will examine this puzzling phenomenon in the historical context of women’s experiences serving in the Soviet armed forces as well as the context of moves towards the integration of women and greater gender equality in other state militaries. It will demonstrate that the case of Russia’s women soldiers sheds light on the gendered dynamics that continue to govern the construction of ideas about the ideal soldier, as well as the close connections between militaries and the societies that they are required to serve and protect.

Dr Jenny Mathers is a Senior Lecturer and former Head of the Department of International Politics at Aberystwyth University. She holds degrees from Mount Holyoke College (US) and Oxford University (UK). Her research and teaching expertise spans area studies (Russia, Ukraine, Belarus), gender studies and security studies as well as international relations. She is frequently invited by the BBC and other broadcast media outlets to comment on breaking news stories. She has advised policymakers in the US on the role of women in Russia’s armed forces and attended the 2014 Wales NATO Summit at the invitation of the UK Prime Minister’s Office. Her publications include: “Women, War and Austerity: IFIs and the Construction of Gendered Economic Insecurities in Ukraine”, Review of International Political Economy (2020); “Medals and American Heroic Military Masculinity after 9/11” in Heroism and Global Politics edited by Veronica Kitchen and Jennifer Mathers (2018); “Women and State Militaries” in Women and Wars: Contested Histories, Uncertain Futures edited by Carol Cohn (2012); “Women, Society and the Military: Women Soldiers in Post-Soviet Russia” in Military and Society in Post-Soviet Russia co-edited with Stephen L. Webber (2006) and The Russian Nuclear Shield from Stalin to Yeltsin (2000). She is currently writing a book that examines the ongoing crisis in Ukraine from a feminist security studies perspective.

O Centro de Excelência Jean Monnet é um dos Programas Jean Monnet criados pela Comissão Europeia e destinados a promover a valorização do ensino superior e a investigação científica de alto nível em matéria de integração europeia em qualquer parte do mundo. Entre os Programas Jean Monnet ele é o mais exigente e, por isso, o mais difícil de ser obtido. É outorgado por concurso público de âmbito mundial. É atribuído a uma Universidade no seu conjunto, embora a candidatura possa ser apresentada por uma ou mais Faculdades ou por um ou mais Titulares de uma Cátedra Jean Monnet. Deste grau de exigência resulta que o Centro de Excelência só é concedido a Universidades de mérito já comprovado em matéria de integração europeia e que na respetiva candidatura demonstrem possuir capacidade e condições, designadamente a nível de meios humanos e científicos, para merecer essa distinção. Na sua atribuição é privilegiado o carácter pluridisciplinar do Centro.

O Centro de Excelência da Universidade de Coimbra foi-lhe concedido através de uma candidatura sob o tema geral PRONE - Peace Relations, Ontologies and Narratives in Europe: EU and its Eastern Neighbours, apresentada pela sua Faculdade de Economia e tendo como sua Coordenadora Académica a Professora Doutora Maria Raquel Freire, Professora Catedrática da FEUC e Titular de uma Cátedra Jean Monnet. O Centro de Excelência irá envolver, ainda, Professores da Faculdade de Ciências e Tecnologia e da Faculdade de Letras da Universidade de Coimbra.