Manuel Portela. Literary Simulation and the Digital Humanities: Reading, Editing, Writing. New York: Bloomsbury Academic, 2022. 248 páginas, ISBN 978-150-138-539-1.
Link
[EN]
How can we use digital media to understand reading, editing, and writing as literary processes? How can we design the digital medium in a way that goes beyond the printed codex? This book is an attempt to answer those fundamental questions by bringing together a new theory of literary studies with a highly dynamic digital environment.
Using the digital archive of the modernist masterpiece Book of Disquiet, by the Portuguese writer Fernando Pessoa (1888-1935), as case study and site for simulation and practical experiment, Literary Simulation and the Digital Humanities demonstrates how computational approaches to texts can fully engage with the complexities of contemporary literary theory. This work marshals a unique combination of theoretical speculation, literary analysis, and human imagination in what amounts to a significant critical intervention and a key advance in the use of digital methods to rethink the processes of reading and writing literature.
The foregrounding of the foundational practices of reading, editing, and writing will be relevant for several fields, including literary studies, scholarly editing, software studies, and digital humanities.
[PT]
Como usar o meio digital para compreender a leitura, a edição e a escrita enquanto processos literários? Como conceber o meio digital de uma forma que vai além do códice impresso? Este livro é uma tentativa de responder àquelas perguntas fundamentais, articulando uma nova teoria literária com um ambiente digital altamente dinâmico.
Usando o arquivo digital da obra-prima modernista Livro do Desassossego, de Fernando Pessoa (1888-1935), como estudo de caso e espaço para simulação e experiência prática, Literary Simulation and the Digital Humanities mostra como os modelos computacionais da textualidade podem explorar plenamente as complexidades da teoria literária contemporânea. Através de uma combinação singular de especulação teórica, análise literária e imaginação, a obra representa uma intervenção crítica significativa e um avanço assinalável no uso de métodos digitais para repensar os processos de leitura e escrita literária.
A saliência dada às práticas fundacionais da leitura, edição e escrita é relevante para vários campos, incluindo estudos literários, edição crítica, estudos de software e humanidades digitais.