Supervision of research work
PhD Theses
1. Doctoral Theses Completed
FREIRE, Tiago Simas, Musique et Liturgie au Monastère de Santa Cruz de Coimbra (c1650). Les sons d’un cartapácio à travers l’édition critique du manuscrit musical 51 de l’Université de Coimbra, PhD Thesis, U. of Coimbra, CNSMD de Lyon, 2017. [here]
AUBIN, Cristiana Ribeiro, Música na Coleção D. Thereza Christina Maria: construção de uma rede de significados (1784-1891) | Music in the D. Thereza Christina Maria Collection: construction of a network of meanings (1784-1891), PhD Thesis, University of Coimbra, 2018. [here]
SANCHES, Hugo Soeiro, “Que Sonoramente Canta” – A música em línguas romance em Portugal no século XVII: estudo, edição crítica e interpretação do MM 229 da Universidade de Coimbra, PhD Thesis, University of Coimbra, 2019. [here]
2. Doctoral Thesis in progress (with qualification completed)
BAYLEY, Maria Afonso Pinhal, A Polifonia Improvisada sobre Cantochão nos Séculos XVI e XVII | Improvised Polyphony on Cantochão in the 16th and 17th Centuries, ongoing PhD Thesis, University of Coimbra (qualifying examination in 2022).
SOUSA, Carlos Meireles de, Práticas musicais em Portugal no século XVII: estudo, edição crítica e interpretação do manuscrito musical 237 da Universidade de Coimbra | Musical practices in Portugal during the 17th century: study, critical edition and interpretation of musical manuscript 237 of the University of Coimbra, ongoing PhD Thesis, University of Coimbra (qualifying examination in 2020).
BARROSO, Guilherme, Aprendizagem e prática do contraponto em Portugal nos séculos XVI e XVII. (Re)leitura através do manuscrito musical 41 do Porto | Learning and practice of the counterpoint in Portugal in the 16th and 17th centuries. (Re)reading musical manuscript 41 of Porto, ongoing PhD Thesis, University of Coimbra (qualifying examination in 2022).
QUARESMA, André, Experimentalismo e neo-vanguarda: da revolução de 74 ao século XXI | Experimentalism and neo-vanguardism: from the revolution of 74 to the 21st century, ongoing PhD Thesis, University of Coimbra (qualifying examination in 2023).
PUZZO, Irene Brigitte, As melopeias do Cancioneiro Musical de Paris. Contributo para a interpretação dos poemas cantados em português do século XVI | The melodies of the Musical Songbook of Paris. Contribution to an interpretation of poems sung in Portuguese during the 16th century, ongoing PhD Thesis, University of Coimbra (qualifying examination in 2023).
MATIAS, Tiago, Cifras de viola. O espaço da viola (guitarra barroca) em Portugal entre 1640 e 1762 a partir dos manuscritos de Coimbra, da Gulbenkian e da Biblioteca Nacional | Guitar chords. The place of the viola (baroque guitar) in Portugal between 1640 and 1762, based on manuscripts from Coimbra, the Gulbenkian Foundation and the National Library, ongoing PhD Thesis, University of Coimbra (qualifying examination in 2023).
Master's Theses
1. Completed Master's Theses
URBANO, José Miguel de Miranda, Cantochão num livro de bolso: Sobre o impresso muscal 254 da Biblioteca Geral da Universidade de Coimbra e o seu impacto na tratadística musical portuguesa, Diss. Mestrado, Universidade de Coimbra, 2022. [aqui]
QUARESMA, André, Jazz-Off. A Música de Jorge Lima Barreto na década de 1970, Diss. Mestrado, Universidade de Coimbra, 2021. [aqui]
BORRAJO, Aarón Pérez, Folk Music and Poetry of Spain and Portugal. Kurt Schindler e a promblemática da recolha de música popular portuguesa de tradição oral, Diss. Mestrado, Universidade de Coimbra, 2020. [aqui]
DACAL, Sara, A música impressa do fundo da Biblioteca Geral da Universidade de Coimbra. Catalogação dos livros de partes do séc. XVI, Diss. Mestrado, 2018. [aqui]
CASTRO, Manuela Lopes de, Vilancico de Negro. The Portuguese Negro of the 17th century at the Monastery of Santa Cruz de Coimbra, Master on Music Performance, Schola Cantorum Basiliensis, 2016.
OLIVEIRA, Fernando Duarte, Consciência histórica ou tradição? O ‘estilo antigo’ em edições históricas publicadas entre 1750 e 1850, Diss. Mestrado, Universidade de Coimbra, 2016.
ARAÚJO, Filipe Bento de, Estudo e Edição Crítica dos Responsórios Polifónicos de Quinta-feira Santa presentes em dois manuscritos da Biblioteca Geral da Universidade de Coimbra, Diss. Mestrado, Universidade de Coimbra, 2015. [aqui]
FIGUEIREDO, João, O género musical Concertado em três manuscritos do século XVII do fundo musical da Universidade de Coimbra: do contraponto improvisado à composição, Diss. de Mestrado, U. de Coimbra, 2014. [aqui]
NEVES, Juan Ignacio, Edição Crítica de um Manuscrito Musical do Mosteiro de Santa Cruz de Coimbra. Os Salmos de João Lourenço Rebelo (1610-1661), Diss. Mestrado, Universidade de Coimbra, 2014. [aqui]
PRATES, Margarida Sousa, O espólio do compositor António Fragoso (1897-1918): análise do fundo musical e transcrição de sete manuscritos inéditos para piano, Diss. Mestrado, Universidad de Coimbra, 2014. [aqui]
GRANADOS, Octavio Páez, “Zente Pleto, Zente Pleto”. O Vilancico de Negro em Portugal no Século XVIII: Dois casos de estudo do Mosteiro de Santa Cruz de Coimbra, Diss. de Mestrado, U. de Coimbra, 2013. [aqui]